Razvoj ljudskih potencijala jedino je dugoročno rješenje
za razvoj grada Zagreba
Pružanje visoko kvalitetnog obrazovanja na svim razinama je važno za osiguranje konkurentnosti u današnjem globalnom društvu. Zato cilj obrazovnog sustava Grada Zagreba mora biti pružanje znanja i sposobnosti mladim ljudima, koje će im omogućiti sudjelovanje u razvoju društva znanja. Karakteristike takvog sustava su: 1) visoki standardi kojima se osigurava kvaliteta obrazovnog sustava. Regulira ga i financira ponajviše država pri čemu sve javne obrazovne ustanove prolaze kroz trajni sustav evaluacije i odobravanja; 2) cjeloživotno učenje kao temeljni princip obrazovnog sustava kojim se u demokratskom društvu osigurava cjeloživotno obrazovanje svih građana; 3) aktivno sudjelovanje učenika i studenata kao neovisnih osoba s pravom na mišljenje uz obvezom aktivnog učešća u raspravama, i 4) projektni rad na svim razinama obrazovnog sustava. Učenici i studenti moraju pohađati nastavu, ali i raditi na projektima – sami, ili, u skupinama pri čemu treba voditi računa o interdisciplinarnosti tema i timova.
Jedan od ciljeva razvoja Grada Zagreba mora biti uspostava europski i svjetski konkurentnog i dinamičnog gospodarstva temeljenog na znanju. No, jedina prepreka realizaciji toga cilja je nedostatak istraživača, posebice u nekim ključnim područjima znanosti. Taj nedostatak prijeti inovacijskoj snazi društva, količini znanja i rastu produktivnosti, što može ozbiljno usporiti, pa čak i zakočiti ostvarivanje zacrtanih ciljeva razvoja Grada Zagreba. Zbog toga Grad Zagreb mora osigurati potrebne okvire za dramatično povećanje privlačnost kako za ulazak i ostanak tako i za dolazak inozemnih znanstvenika u sustav obrazovanja. Jer, dostatni i dobro razvijeni ljudski resursi u istraživanju i razvoju kamen su temeljac obrazovnog, znanstvenog, inovacijskog i tehnološkog napretka, te poboljšavanju kvalitete života, osiguravaju dobrobit građana i doprinose konkurentnosti. U tom smislu, potrebno je izraditi jasan plan razvoja karijera znanstvenika i pozitivnog stava u javnosti o istraživačkoj karijeri što će potaknuti mlade ljude na odluku o zapošljavanju u sustavu obrazovanja, znanosti i inovacija. Također, treba poduzimati sve korake potrebne kako bi se osiguralo da poslodavci i financijeri istraživanja razviju i održavaju poticajnu istraživačku sredinu i kulturu rada, gdje su pojedinci i istraživačke skupine cijenjene, poticane i podupirane, i gdje im je pružena sva nužna materijalna i nematerijalna potpora koja će im omogućiti da ispune svoje ciljeve i zadaće. Za realizaciju ovog cilja istraživači sveučilišta, fakulteta, akademija, veleučilišta i instituta u Gradu Zagrebu trebaju usmjeriti dio svojih inovativnih projekata u svrhu javnog dobra i širenja granica znanosti, inovacija i novih tehnologija. U tom smislu, istraživači bi trebali uložiti napor kako bi osigurali da njihovi projekti budu relevantni za društvo. Tako se pokazuje puna svijest o odgovornosti prema svojim poslodavcima, financijerima i drugim relevantnim javnim, gradskim i privatnim tijelima, a posebice prema razvoju Grada Zagreba, a time i prema društvu općenito. Istraživači financirani javnim sredstvima posebno su odgovorni i za učinkovito trošenje novca poreznih obveznika. Od istraživača seniora se osobito očekuje da preuzmu vodeću ulogu u osiguravanju da istraživanje bude plodno i da njegovi rezultati budu ili komercijalno iskorišteni ili učinjeni dostupnima javnosti (ili oboje), kad god se za to pruži prilika. Istraživači trebaju osigurati da široka javnost bude upoznata s njihovim istraživačkim aktivnostima, tako da ih mogu svi razumjeti, čime se pospješuje razumijevanje znanosti u javnosti. Neposredno komuniciranje akademske zajednice s javnošću pomoći će povećanom interesu javnosti za prioritete obrazovanja, znanosti, inovacija i novih tehnologija.
Za realizaciju ovog cilja potrebno je:
1) u kratkom roku povećati udjel izdataka za razvoj inovacija i novih tehnologija kako poticanjem istraživačkih i razvojnih aktivnosti poslovnog sektora tako i u okviru obrazovanja i znanosti;
2) nužno je u razumnom roku poticati projekte kojima bi se udvostručila zaposlenost istraživača u poslovnom sektoru, kako bi se približili barem razini od 50 % u odnosu na prosjek Europske unije;
3) programe potpore poduzećima treba još jače povezati s proizvodnim i procesnim inovacijskim aktivnostima, suradnjom inovativnih poduzeća te suradnjom s javnim i privatnim obrazovnim, znanstvenim i istraživačkim ustanovama i poduzećima;
4) poticati veće zapošljavanje mladih stručnjaka u zagrebačkom gospodarstvu, kako bi se osigurala pokretačka snaga za promjene prema gospodarstvu temeljenom na znanju i inovacijama.